Published by Galleri Magnus Karlsson
Essay by Carl-Johan Olsson and short story by Jonas Gardell
Design: Waters Löwenhielm
Print: Italgraf Media
400 SEK / € 35
Contact the gallery to purchase
The mood in Tommy Hilding’s visual universe is enigmatic. Are these buildings inhabited or deserted? The windows show no signs of life, but they aren’t broken. Here and there a solitary light is on. We see parked cars, and the facades are free from graffiti. If these places have been emptied of life, it must have been sudden. I believe this characteristic vagueness reflects the eye of Tommy Hilding as an artist. Hilding moves through the world as an observer who, like the Romantics, gathers impressions from his surroundings and then combines them into something greater. Into visionary representations of the outer world based on the world within.
– From an essay by Carl-Johan Olsson
Tommy Hilding works with a large variety of expressions in his paintings. He explores several paths simultaneously, and sometimes combines them in one painting. At the core there is a documentary and realistic visual language in which Hilding carefully constructs images of urbanity or the surrounding nature. A more abstract and spontaneous way of painting eats its way into the imagery and exists both inside and outside the motif itself. In later years, Hilding has also tenderly integrated samples from art history into his paintings. These are usually motifs from 19th-century romantic painting which either blend seamlessly into the image or are put in contrast with the contemporary. Tommy Hilding’s paintings portray an ambivalence and rootlessness that exist in our time. He challenges chronology and reverses concepts with a language that is playful yet urgent.
--
Stämningen i Tommy Hildings bildvärld är gåtfull. Är byggnaderna bebodda eller övergivna? I fönstren syns inget liv men de har inte heller krossats. Någonstans lyser en ensam lampa. Vi ser parkerade bilar och fasaderna är fria från klotter. Om platserna tömts på liv måste det ha skett plötsligt? Jag tror att denna karakteristiska oklarhet speglar Tommy Hildings konstnärsblick. Hilding rör sig i världen som en observatör, som likt romantikerna samlar intryck av sin närmiljö för att sedan sammanfoga dem till något större. Till visionära framställningar av den yttre världen som har sin utgångspunkt i den inre.
– ur Carl-Johan Olssons text
Tommy Hilding arbetar med en stor variation av uttryck i sina målningar. Han utforskar flera vägar samtidigt och kombinerar dem ibland i en och samma målning. I grunden finns ett dokumentärt och realistiskt bildspråk där Hilding omsorgsfullt konstruerar bilder av urbanitet, natur och interiörer. Ett mer abstrakt och spontant måleri äter sig in i bilderna och finns både inom och utanför själva motivet. På senare år har Hilding också ömsint integrerat lån från konsthistorien i sina målningar. Det handlar då oftast om motiv från 1800-talets romantiska måleri som antingen smälter in i bilden eller ställs i kontrast till det samtida. Tommy Hildings målningar gestaltar en ambivalens och rotlöshet som finns i vår tid. Han utmanar kronologin och vänder på begreppen med ett språk som är både lekfullt och angeläget.