Susanne Johanssons bildvärld återger ofta pågående skeenden, närmast att jämföras med stiliserad koreografi. På senare år har dock naturen kommit att spela en större roll i hennes konstnärskap. Hon säger att den erbjuder henne något specifikt, ett existentiellt sammanhang som kan påminna oss om att tillhörigheten till den är individuellt betingad och ofrånkomligt tillfällig.
I utställningen Hemligheter på vägen agerar landskapet scen för en idé om den yttre världen. Det är Susanne Johanssons upplevelser vi får möta, som uppstått i förtätade ögonblick vid skogsgläntor, vattendrag och bergknallar. Årstiderna har satt sin prägel på dessa platser och de är inte sällan befolkade av enstaka människor. Det hon ser väcker känslan att allt hör ihop och äger samma värde. Innan, nu och efter är förenat i ett, och tiden är satt ur spel. Hon beskriver att en återkommande utmaning i ateljén är att återskapa essensen av den här förnimmelsen. Med tunna lager av färg på dukens yta, likt en ordlös skrift, framkallar hon ett uttryck bortom det för ögat sakligt utformade.
Utställningen Hemligheter på vägen har hämtat sin titel från en diktsamling av Tomas Tranströmer. Susanne Johansson menar att flertalet textrader hos honom sätter fingret på läget mellan dröm och vakenhet. På ett liknande sätt visar sig bilden för henne i den öppning som uppstår i förhållandet till olika sinnesstämningar, ett osäkrat och ibland påtagligt tillstånd som handlar om känslan av att befinna sig mellan två världar. Susanne Johansson utställning innehåller hemligheter vi alla bär på; platser vi minns, ibland längtar efter och vill tillhöra, men kanske aldrig kommer kunna återvända till.
Utställningen Hemligheter på vägen visas på Fullersta Gård mellan 10 november 2018 – 10 februari 2019
Susanne Johansson född år 1969 och uppvuxen Norrbotten, bosatt i Uppsala sedan 2014 och har ateljé utanför Tierp. På 1990-talet utbildade hon sig vid Konsthögskolan i Stockholm. Johansson (tidigare Simonson) har en gedigen lista på utställningar nationellt och internationellt samt finns representerad i ett flertal museer, institutioner och privata samlingar i Sverige och utomlands.
--
Susanne Johansson’s imagery often depicts ongoing events, almost comparable to stylised choreography. In recent years, however, nature has come to play a greater role in her art. She says that it offers her something specific, an existential context that can remind us that belonging to it is individually conditioned and inevitably temporary.
In the exhibition Secrets Along the Way, the landscape acts as a stage for an idea of the external world. We are presented with Susanne Johansson’s experiences, which have arisen in condensed moments in forest glades, streams and rocky outcrops. The seasons have left their mark on these places and they are often populated by a few people. What she sees evokes the feeling that everything belongs together and has the same value: before, now and after are united in one, and time is suspended. She describes that a recurring challenge in the studio is to recreate the essence of this feeling. With thin layers of colour on the surface of the canvas, like a wordless script, she evokes an expression beyond what appears to the eye to be a factual design.
The exhibition Secrets Along the Way takes its title from a collection of poems by Tomas Tranströmer. Susanne Johansson believes that many of his lines emphasise the state between dreams and wakefulness. In a similar way, the image appears to her in the opening that arises in relation to different states of mind, an uncertain and sometimes tangible state that deals with the feeling of being between two worlds. Susanne Johansson’s exhibition contains secrets we all carry; places we remember, sometimes long for and want to belong to, but may never be able to return to.
The exhibition Secrets Along the Way is on display at Fullersta Gård between 10 November 2018 – 10 February 2019
Susanne Johansson was born in 1969 and grew up in Norrbotten, has lived in Uppsala since 2014 and has a studio outside Tierp. In the 1990s she studied at the Royal Institute of Art in Stockholm. Johansson (formerly Simonson) has a solid list of exhibitions nationally and internationally and is represented in several museums, institutions and private collections in Sweden and abroad.
Translated with DeepL.com