Opening Saturday September 9, 10 am—3 pm
Vernissage lördag 9 september, 10–15
For more information / Mer information:
lidkoping.se/kultur-i-lidkoping/start/lidkopings-konsthall/utstallningar
--
We are pleased to announce Maria Nordin’s solo new exhibition. Overload opens at Lidköpings konsthall in Sweden this weekend and presents a new series of watercolours. After Lidköpings konsthall, the exhibition travels to Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, Denmark, 23.11.2023–26.5.2024.
– PRESS RELEASE –
Maria Nordin’s large-scale watercolours explore our view of the world and ourselves. Her work balances precision and freedom, fragility and strength. The size of the works makes the experience physical and the encounter with the paintings does not leave anyone untouched.
The human body is essential in Nordin’s imagery. The paintings are created from photos that are cut together into digital collages. Most often staged in the studio where the artist herself acts as the model. The photographs can be seen as drafts for the paintings. The final image does not exist before the painting process begins, which is when the content emerges.
”I work with large-scale watercolours and animation. In the works, the viewer encounters fictional figures who seem to be caught in the middle of a scene or a movement. I am interested in how experiences can be shown through the human body or how bodily experiences can be given a form, both visually and materially. The large format, usually in life-size scale, is there to enable a physical experience of the works.
The imagery grows out of personal experiences or titles that come to me. The compositions are important and I draw inspiration from everyday life as well as from choreography. The characters often consist of a combination of several different staged photographs and therefore do not portray individual characters. They are turned away, from the viewer’s gaze, enclosed in movement or in themselves.
In some of the works, the relationship to the surroundings is the main focus, in others it is the relationship between figures. In one painting, for example, an adult follows a child in an imitative movement. In another, a figure’s arms are seen overflowing with fabric, as a depiction of the abundance we are surrounded by. Fabric in various forms often occurs and its flexibility acts as both a visual form and a carrier of meaning. The fabric can be seen as a landscape, but above all as a symbol of all the excess around us. At the same time, the paintings do not claim to explain anything about material abundance or relationships between people. Rather, the attention is directed towards the experience, with the hope that the viewer can get a sense of something they themselves have experienced.”
–Maria Nordin
--
Vi har glädjen att informera om Maria Nordins separatutställning Overload som öppnar på Lidköpings konsthall nu i helgen. Overload presenterar en serie nya akvareller utförda det senaste året. Utställningen turnerar sedan vidare till Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, Danmark, 23.11 2023–26.5 2024.
– PRESSMEDDELANDE –
Maria Nordins storskaliga akvareller utforskar vår blick på världen och på oss själva. Hennes bildvärld balanserar precision och frihet, sprödhet och styrka. Verkens storlek gör upplevelsen fysisk och mötet med målningarna lämnar inte någon oberörd.
Den mänskliga kroppen är central i Marias konstnärskap. Målningarna är skapade utifrån foton som klipps ihop till digitala kollage. Oftast är det en iscensättning i ateljén där konstnären själv agerar modell. Fotografierna kan ses som skisser inför det måleriska arbetet. Bilden blir inte till förrän i måleriprocessen, då innehållet växer fram.
”Jag arbetar med storskaliga akvareller samt animation. I verken möter betraktaren fiktiva figurer som tycks fångade mitt i en scen eller i en rörelse. Jag intresserar mig för hur erfarenheter kan gestaltas genom den mänskliga kroppen eller hur kroppsliga upplevelser kan ges form, visuellt och materiellt. Det stora formatet, oftast i naturlig skala finns där för att möjliggöra en fysisk upplevelse av verken.
Motiven växer fram ur personliga erfarenheter eller titlar som kommer till mig. Kompositionerna är viktiga och jag hämtar inspiration från vardagen likväl som från koreografi. Karaktärerna består ofta av en sammansättning från flera olika iscensatta fotografier och porträtterar därför inte enskilda individer. De befinner sig bortvända, från betraktarens blick, inneslutna i rörelse eller i sig själva.
I vissa målningar är relationen till omgivningen det som står i centrum, i andra är det relationen till andra figurer. I en målning följer exempelvis en vuxen ett barn i en härmande rörelse. I en annan målning ses en figurs famn svämma över av tyg, som en skildring av det överflöd vi omgärdas av. Tyg i olika former förekommer ofta och dess flexibilitet agerar både form och meningsbärare. Tygen kan ses som landskap, men framför allt en bild av allt överflöd runtomkring oss. Samtidigt gör målningarna inte anspråk på att förklara något om materiellt överflöd eller relationer till andra människor. Snarare riktas uppmärksamheten mot upplevelsen, med en förhoppning om att betraktaren kan få en förnimmelse av något den själv erfarit.”
– Maria Nordin