Tommy Hilding | Paintings / Målningar : Galleriets inre rum / The Inner Room of the Gallery
Drink and presentation of the new book and exhibition
Friday November 8, 6 pm
Extended hours during Gallery Weekend Stockholm:
Friday November 8, 12–7 pm
Saturday November 9, 12–6 pm
Sunday November 10, 12–4 pm
Welcome!
--
Drink och presentation av nya boken och utställningen
Fredag 8 november kl. 18
Utökade öppettider under Gallery Weekend Stockholm:
Fredag 8 november 12–19
Lördag 9 november 12–18
Söndag 10 november 12–16
Varmt välkomna!
--
We are delighted to invite you to a book release and exhibition with Tommy Hilding in the inner room of the gallery. The new monograph on Tommy Hilding presents a rich selection of paintings from the last two decades and is designed by Waters Löwenhielm and published by the gallery. Carl-Johan Olsson, curator at Nationalmuseum, has written an essay about Tommy Hilding’s paintings and the author Jonas Gardell contributes with a new short story that relates to the themes in Tommy Hilding’s artistry.
The mood in Tommy Hilding’s visual universe is enigmatic. Are these buildings inhabited or deserted? The windows show no signs of life, but they aren’t broken. Here and there a solitary light is on. We see parked cars, and the facades are free from graffiti. If these places have been emptied of life, it must have been sudden. I believe this characteristic vagueness reflects the eye of Tommy Hilding as an artist. Hilding moves through the world as an observer who, like the Romantics, gathers impressions from his surroundings and then combines them into something greater. Into visionary representations of the outer world based on the world within.
– From an essay by Carl-Johan Olsson
In his recent exhibitions, Tommy Hilding has worked with a large variety of expressions in his paintings. He explores several paths simultaneously, and sometimes combines them in one painting. At the core there is a documentary and realistic visual language in which Hilding carefully constructs images of urbanity or the surrounding nature. A more abstract and spontaneous way of painting eats its way into the imagery and exists both inside and outside the motif itself. In later years, Hilding has also tenderly integrated samples from art history into his paintings. These are usually motifs from 19th-century romantic painting which either blend seamlessly into the image or are put in contrast with the contemporary. Tommy Hilding’s paintings portray an ambivalence and rootlessness that exist in our time. He challenges chronology and reverses concepts with a language that is playful yet urgent.
Tommy Hilding (b.1954 in Skagersvik, Sweden) lives and works in Stockholm, Sweden. He has exhibited at galleries and institutions since the late 1980s. He is represented in the collections of Moderna Museet, Stockholm, Västerås Konstmuseum, Norrköpings Konstmuseum, Stockholm City, Folke Bernadotte Academy, Kramfors, and The Public Art Agency Sweden. He is one of the contemporary artists in the exhibition The Romantic Eye at Nationalmuseum, Stockholm, Sweden.
--
Stämningen i Tommy Hildings bildvärld är gåtfull. Är byggnaderna bebodda eller övergivna? I fönstren syns inget liv men de har inte heller krossats. Någonstans lyser en ensam lampa. Vi ser parkerade bilar och fasaderna är fria från klotter. Om platserna tömts på liv måste det ha skett plötsligt? Jag tror att denna karakteristiska oklarhet speglar Tommy Hildings konstnärsblick. Hilding rör sig i världen som en observatör, som likt romantikerna samlar intryck av sin närmiljö för att sedan sammanfoga dem till något större. Till visionära framställningar av den yttre världen som har sin utgångspunkt i den inre.
– ur Carl-Johan Olssons text
Tommy Hilding har i sina senaste utställningar arbetat med en stor variation av uttryck i sina målningar. Han utforskar flera vägar samtidigt och kombinerar dem ibland i en och samma målning. I grunden finns ett dokumentärt och realistiskt bildspråk där Hilding omsorgsfullt konstruerar bilder av urbanitet, natur och interiörer. Ett mer abstrakt och spontant måleri äter sig in i bilderna och finns både inom och utanför själva motivet. På senare år har Hilding också ömsint integrerat lån från konsthistorien i sina målningar. Det handlar då oftast om motiv från 1800-talets romantiska måleri som antingen smälter in i bilden eller ställs i kontrast till det samtida. Tommy Hildings målningar gestaltar en ambivalens och rotlöshet som finns i vår tid. Han utmanar kronologin och vänder på begreppen med ett språk som är både lekfullt och angeläget.
Tommy Hilding (f.1954 i Skagersvik, Sverige) bor och arbetar i Stockholm, Sverige. Han har ställt ut på gallerier och institutioner sedan slutet av 1980-talet. Han finns representerad i samlingarna på bl.a. Moderna Museet, Stockholm, Västerås Konstmuseum, Norrköpings Konstmuseum, Stockholms Stad, Folke Bernadotteakademin, Kramfors och Statens Konstråd. Han är även aktuell i Nationalmuseums uppmärksammade utställning Romantiken – ett sätt att se.