
Idun Baltzersen
Träd / Tree, 2022
Bemålad trärelief, tyg, assemblage / Painted wooden relief, fabric, assemblage
250x122 cm
Min ”källa” är Öppnandet av det femte sigillet (även känt som Johannes uppenbarelse) av El Greco. Jag har sett mycket av ljuset och färgerna, och hur draperierna på något sätt...
Min ”källa” är Öppnandet av det femte sigillet (även känt som Johannes uppenbarelse) av El Greco. Jag har sett mycket av ljuset och färgerna, och hur draperierna på något sätt lyser upp på grund av hur de är målade, och experimenterat med iristryck. Jag gillar hur figurerna är långa och tunna och inte anatomiskt korrekta och jag känner igen mig i det, till exempel i att vilja måla väldigt små händer. Jag är också intresserad av myten kring verket, den är ena halvan av en altartavla som försvann vid restaureringen, och det finns ingen dokumentation av hur den andra delen såg ut.
Öppningen av det femte sigillet innehåller också en lite mystisk, obskyr samling av människor. Kanske hade allt förklarats om båda delarna fortfarande fanns kvar, men att det istället blev mycket bättre efter att den andra delen försvann. Mitt eget verk innehåller också en vag samling människor och bakgrunden är ett träd som ser lite bibliskt ut på grund av hur det är färgat. Fick mig att tänka lite på Moses och den brinnande busken.
El Greco (1541–1614)
The Vision of Saint John, 1608–1614
Olja på duk, 222,3x193 cm
(Metropolitan Museum of Art, New York)
--
My inspiration is the Opening of the Fifth Seal (also known as the revelation of John) by El Greco. I've been looking at the light and the colors, and how the draperies somehow light up because of how they're painted and experimented with iris print. I like how the figures are long and thin and not anatomically correct and I recognize myself as an artist in that, for example in wanting to paint very small hands. I am also interested in the myth surrounding the work, it is one half of an altarpiece that disappeared during the restoration, and there is no documentation of what the other part looked like.
The opening of the fifth seal also contains a somewhat mysterious, obscure collection of people. Maybe everything could have been explained if both parts of the painting were still there, but instead, it got much better after the other part disappeared. My work also contains a vague collection of people and the background is a tree that looks a bit biblical because of how it is colored. Made me think about Moses and the burning bush.
El Greco (1541–1614)
The Vision of Saint John, 1608–1614
Oil on canvas, 222.3x193 cm
(Metropolitan Museum of Art, New York)
Öppningen av det femte sigillet innehåller också en lite mystisk, obskyr samling av människor. Kanske hade allt förklarats om båda delarna fortfarande fanns kvar, men att det istället blev mycket bättre efter att den andra delen försvann. Mitt eget verk innehåller också en vag samling människor och bakgrunden är ett träd som ser lite bibliskt ut på grund av hur det är färgat. Fick mig att tänka lite på Moses och den brinnande busken.
El Greco (1541–1614)
The Vision of Saint John, 1608–1614
Olja på duk, 222,3x193 cm
(Metropolitan Museum of Art, New York)
--
My inspiration is the Opening of the Fifth Seal (also known as the revelation of John) by El Greco. I've been looking at the light and the colors, and how the draperies somehow light up because of how they're painted and experimented with iris print. I like how the figures are long and thin and not anatomically correct and I recognize myself as an artist in that, for example in wanting to paint very small hands. I am also interested in the myth surrounding the work, it is one half of an altarpiece that disappeared during the restoration, and there is no documentation of what the other part looked like.
The opening of the fifth seal also contains a somewhat mysterious, obscure collection of people. Maybe everything could have been explained if both parts of the painting were still there, but instead, it got much better after the other part disappeared. My work also contains a vague collection of people and the background is a tree that looks a bit biblical because of how it is colored. Made me think about Moses and the burning bush.
El Greco (1541–1614)
The Vision of Saint John, 1608–1614
Oil on canvas, 222.3x193 cm
(Metropolitan Museum of Art, New York)