
Johanna Karlsson
De hängdas träd / The Hangman’s Tree, 2022
Koppartråd, gips, papper, lim, tråd, akvarell och tempera / Copper wire, plaster, paper, glue, thread, watercolour and tempera
38x35x25 cm
Jag såg bilden för första gången i Roy Anderssons bok Vår tids rädsla för allvar. Tänkte att jag ville göra den som skulptur och började limma ihop grenar för att...
Jag såg bilden för första gången i Roy Anderssons bok Vår tids rädsla för allvar.
Tänkte att jag ville göra den som skulptur och började limma ihop grenar för att göra ett litet träd. Bilden stannade hos mig och långt senare gjorde jag ett konstgjort träd av papper och lödde stommen av koppartråd. Trots att det är en gammal historisk bild så känns den tyvärr ständigt aktuell.
Jaqcues Callot (1592–1635)
La Pendation från Les Grandes Misères de la Guerre, 1633 Etsning, 8,3x18 cm
(Musee d’Orsay, Paris)
--
I first saw the picture in Roy Andersson's book "Our Time's Fear of Seriousness". I wanted to make it as a sculpture and started gluing branches together to make a small tree. The picture stayed with me and much later I made an artificial tree out of paper and soldered the frame with copper wire. Even though it is an old historical picture, the subject unfortunately still feels current.
Jaqcues Callot (1592–1635)
La Pendation from Les Grandes Misères de la Guerre, 1633 Etching, 8.3x18 cm
(Musee d'Orsay, Paris)
Tänkte att jag ville göra den som skulptur och började limma ihop grenar för att göra ett litet träd. Bilden stannade hos mig och långt senare gjorde jag ett konstgjort träd av papper och lödde stommen av koppartråd. Trots att det är en gammal historisk bild så känns den tyvärr ständigt aktuell.
Jaqcues Callot (1592–1635)
La Pendation från Les Grandes Misères de la Guerre, 1633 Etsning, 8,3x18 cm
(Musee d’Orsay, Paris)
--
I first saw the picture in Roy Andersson's book "Our Time's Fear of Seriousness". I wanted to make it as a sculpture and started gluing branches together to make a small tree. The picture stayed with me and much later I made an artificial tree out of paper and soldered the frame with copper wire. Even though it is an old historical picture, the subject unfortunately still feels current.
Jaqcues Callot (1592–1635)
La Pendation from Les Grandes Misères de la Guerre, 1633 Etching, 8.3x18 cm
(Musee d'Orsay, Paris)