Tommy Hilding | Inversion
Reception Saturday March 4, 12–4 pm
Vernissage lördag 4 mars kl. 12–16
(Scroll down for Swedish)
We are delighted to announce Tommy Hilding’s fourteenth solo exhibition at the gallery. Inversion presents a selection of paintings from the last four years.
In his recent exhibitions, Tommy Hilding has worked with a large variety of expressions in his paintings. He explores several paths simultaneously, and sometimes combines them in one painting. At the core there is a documentary and realistic visual language in which Hilding carefully constructs images of urbanity or the surrounding nature. A more abstract and spontaneous way of painting eats its way into the imagery and exists both inside and outside the motif itself. In recent years, Hilding has also tenderly integrated samples from art history into his paintings. These are usually motifs from 19th-century romantic painting which either blend seamlessly into the image or are put in contrast with the contemporary.
Spacetime (2022) is one of the central paintings in the new exhibition. The landscape here is borrowed from Scottish artist Alexander Nasmyth’s (1758–1840) painting Castle Huntly from 1810. In Hilding’s version, the landscape is both an image of a romantic painting and a real place to enter. What can be perceived as a backdrop or scene is at the same time an accurate environment and room description. A group of youths from the real world stand on the ground between the surrounding trees. Their clothes, hairstyles and posture implicate a ”here and now”. They gather around something that we can’t see, that has their full attention. They are placed in the scene, but could in fact be somewhere else. Something happens around the young people in the painting. There is a visible joint and disturbances in the gap that charge the image. A hand is hastily painted over with flowing paint and the realistic depiction turns into something abstract and dissolved.
Tommy Hilding’s paintings portray an ambivalence and rootlessness that exist in our time. He challenges chronology and reverses concepts with a language that is playful yet urgent.
--
Vi har glädjen att presentera Tommy Hildings fjortonde separatutställning på galleriet. I Inversion visas målningar utförda de senaste fyra åren.
Tommy Hilding har i sina senaste utställningar arbetat med ett måleri som rör sig mellan ytterligheter. Han arbetar parallellt med flera spår som ibland kombineras i en och samma målning. I grunden finns ett dokumentärt, realistiskt bildspråk där Hilding omsorgsfullt bygger upp bilder som befinner sig i vårt urbana stadsrum eller i den omgivande naturen. Ett mer abstrakt och spontant måleri äter sig in i bildrummet och existerar både i och utanför själva motivet. Under senare år har Hilding även kärleksfullt integrerat lån från konsthistorien i sina målningar. Det är företrädelsevis motiv från 1800-talets romantiska måleri som sömlöst smälter in i bilden eller ställs i kontrast till det samtida.
En av de centrala målningarna i den nya utställningen är Spacetime (2022). Här är landskapet hämtat från den skotske konstnären Alexander Nasmyths (1758–1840) målning Castle Huntly från 1810. I Hildings version är landskapet både en bild av en romantisk målning och en riktig plats att befinna sig i. Det som kan uppfattas som en fond eller scen är samtidigt en trovärdig miljö och rumsbeskrivning. På marken mellan de omgivande träden står en grupp ungdomar på tillfälligt besök från verkligheten. Deras kläder, frisyrer och kroppshållning signalerar ett tydligt här och nu. De samlas kring något som vi inte ser, men som tar hela deras uppmärksamhet i anspråk. De befinner sig på platsen, men är egentligen någon helt annanstans. Kring de unga personerna sker något i målningen. Det finns här en synlig skarv och i mellanrummet uppstår störningar som laddar bilden. En hand är hastigt övermålad med flödig oljefärg och den realistiska skildringen övergår i något abstrakt och upplöst.
Tommy Hildings bilder skildrar en ambivalens och rotlöshet som finns i vår tid. Han utmanar kronologin och vänder på begreppen med ett språk som är både lekfullt och angeläget.
-
Tommy Hilding, Inversion I, 2022
-
Tommy Hilding, Inversion II, 2022
-
Tommy Hilding, Inversion III, 2020
-
Tommy Hilding, Inversion IV, 2020
-
Tommy Hilding, Inversion V, 2022
-
Tommy Hilding, Inversion VI, 2021
-
Tommy Hilding, Inversion VII, 2022
-
Tommy Hilding, Inversion VIII, 2021
-
Tommy Hilding, Inversion IX, 2021
-
Tommy Hilding, Overhaul, 2021
-
Tommy Hilding, Spacetime, 2022
-
Tommy Hilding, Stratum, 2021
-
Tommy Hilding, Sonntag, 2021
-
Tommy Hilding, Outskirts, 2021
-
Tommy Hilding, Sky II, 2023
-
Tommy Hilding, The Verge, 2022
-
Tommy Hilding, The Northern Passage, 2022
-
Tommy Hilding, Spaces, 2021
-
Tommy Hilding, Redpoll, 2022
-
Tommy Hilding, Escape Route, 2021
-
Tommy Hilding, Sky I, 2022
-
Tommy Hilding, The Cloud, 2022
-
Tommy Hilding, Interfaces, 2020
-
Tommy Hilding, Turner’s Alley, 2021